PRACOVNÍ PRÁVO V DOBĚ KORONAVIRU

Dobrý den Dano, jak se aktuálně máte?

Děkuji za optání. Připadám si jako telefonní ústředna.

Vážně? A jaké dotazy s klienty nejčastěji řešíte?

Telefonáty jsou přibližně podle dvou šablon. První skupina dotazů je na téma „Rádi bychom nechali zaměstnance doma na home office, ale chceme „to“ co nejlépe ošetřit“. S těmito klienty pak většinou řešíme přípravu smlouvy - dohody o práci z domova a snažím se je maximálně připravit na možná rizika, která z práce z domova vyplývají.

Druhá skupina dotazů je „Zvažujeme, že nebudeme mít pro naše lidi práci nebo jsme museli povinně zavřít provozovnu. Co s tím?“ S těmito klienty pak probíráme různé varianty od inventur, částečné nezaměstnanosti, převedení na jinou práci a mluvíme třeba i o kontu pracovní doby. A bohužel se už objevují i dotazy na hromadné propouštění a povinností s tím spojené.

A je možné dát Vašim a našim klientům nějakou univerzální radu?

Obávám se, že Vás zklamu. Jediná univerzální rada by asi byla: „Vyděržaj pyjaněr!“, jak se říká ve filmu „Pelíšky“. 

O něco snazší by asi bylo poradit tomu, kdo se chystá na home office: Sjednejte dohodu písemně a na dobu určitou. Doba určitá může být vymezena i rozhodnou skutečností, například „po dobu nouzového stavu“. Dohodněte ve smlouvě, že zaměstnanec poskytne potřebnou součinnost (např. že bude v určité časy na emailu či telefonu). A nezapomeňte, že i když si zaměstnanec plánuje práci z domova sám, pořád jste to Vy – jakožto zaměstnavatel – kdo ručí za jeho bezpečí a jste povinni zajistit, aby dodržoval například přestávky, odpočinky či délky směn. 

Pro toho, kdo aktuálně zápasí s blížícím se nedostatkem práce nebo se ocitnul v karanténním opatření, je dobrá rada drahá. Už jenom proto, že ani státní úřady (inspekce práce a úřad práce) se neshodnou na jednom řešení bavíme-li se například o výši % náhrady mzdy. Proto je těžké generalizovat a je nutno věc konzultovat individuálně. Ale je pravda, že lépe se věci dají řešit, jakmile je také na straně zaměstnance dobrá vůle a prostor k dohodě.

A co nějaká perlička? Pobavil Vás nějaký dotaz v poslední době?

Pobavil je asi silné slovo, ale například jsme s klientem diskutovali o jeho nápadu zřídit ve firmě hlídání pro děti zaměstnanců v době, kdy byly uzavřeny školy. Nakonec klient od této myšlenky upustil, protože by to obcházelo smysl státem zavedených hromadných opatření. Spíš mě pobavil naivní návrh jednoho ze zaměstnanců. Ten přišel s nápadem, že by firma měla všem zaměstnancům koupit auto, aby nemuseli jezdit MHD. Ale těžko říct, jestli je to k smíchu či pláči. 

Děkujeme za rozhovor
Tým NTI - consulting

Dana Blažková, specialistka na pracovní právo a praktickou personalistku, lektorka, konzultantka

  • absolventka gymnázia a řady rekvalifikačních kurzů v oboru HR
  • praxe v oboru lidských zdrojů od r. 1994
  • od r. 2004 vede nejčtenější internetovou pracovně-právní poradnu v ČR
  • působila jako specialistka lidských zdrojů v bankovnictví a HR manažerka v rychloobrátkovém zboží a chemickém průmyslu
  • poradenství a školení poskytovala a poskytuje např. těmto zaměstnavatelům známých značek: AirBank, AmRest, Copy General, Cetelem, Crocodille, Home Credit, K + B Expert, McDonald´s, Office Depot, Vitana a další…
  • účastníci seminářů kladně hodnotí živou formu výkladu prostřednictvím příkladů z vlastní praxe a poradny, ochotu pomoci vyřešit i nestandardní situace a schopnost zpřístupnit právní informace i naprostým začátečníkům

Potřebujete individuální konzultace?

Kontaktujte nás
 info@nti.cz
lucie.semecka@nti.cz

Cena individuální konzultace s Danou Blažkovou
(skype, telefon):
2500,- Kč/hod

Kratší dotazy/konzultace/kontroly dokumentů - cena dohodou 
Napište svůj dotaz na lucie.semecka@nti.cz Budeme Vás kontaktovat.