Jak si vybrat správného kouče a nespálit se

Dříve jen výsada vrcholových sportovců či filmových hvězd, doba se změnila a s kouči se roztrhl pytel. Cítíte, že se potřebujete v životě hnout z místa? Najděte si kouče a skočte do toho rovnýma nohama.

„Nejdůležitějším faktorem je chuť začít ve svém životě něco měnit,“ říká Martin Šilar hned v úvodu rozhovoru. Na své cestě kouče se za 15 let praxe setkal s pestrou škálou témat a stále je co objevovat. Všemu vévodí vztahová témata a klasické firemní koučinky. Kouč umí pomoci i s každodenními starostmi. Jaké jsou jeho rady a tipy při výběru kouče a na co si dát pozor si přečtěte v následujícím rozhovoru.

Na co by měl klient při výběru kouče zaměřit svou pozornost?

Koučink je vhodný v podstatě pro každého, kdo cítí, že potřebuje v životě změnu. Záleží hned na několika kritériích, abychom si vybrali kouče správně.

  • Vzdělání – klient by se měl zajímat, jaké má kouč vzdělání či koučovací výcvik. U nás v Čechách existuje celá řada kvalitních výcvikových center.
  • Praxe – Zároveň je velmi důležité, jakou má kouč praxi, kolik má odkoučovaných hodin. Je velký rozdíl, jestli máte odkoučováno 100 nebo 1000 hodin. Praktické zkušenosti jsou k nezaplacení.
  • Sedí to – Při koučinku je velice důležité, aby si kouč s klientem tzv. sedli. Stěžejní je navázání koučovacího vztahu. Musí fungovat chemie a vytvářet se důvěra. Pokud klient vybírá kouče, měl by vyslyšet i vlastní intuici a poslechnout své pocity z prvního sezení. Měl by vycítit, že o něj má kouč zájem, o jeho problém, nebo to čeho chce dosáhnout.

Výhodou je, že většina profesionálních koučů nabízí ochutnávku koučinku zdarma. Je to celkem běžná praxe. Klient může zjistit, zda mu kouč vyhovuje. Pokud klientovi nesedne, může být kouč sebelepší, nebude to fungovat.

Jaké je minimum hodin, které by měl klient navštívit, aby to mělo nějaký efekt?

Na tuto otázku nejde jednoznačně odpovědět. Někteří klienti vyřeší dílčí cíl například ve třech sezeních, ale mám klienty, kteří mají čtyřicáté sezení a stále se někam posouvají. Koučink je proces. Osobně vidím větší smysl v dlouhodobé spolupráci, protože se většinou jedná o změnu postojů, myšlení a o osobní transformaci, a to chce čas.

Pokud bych to měl nějak zobecnit doporučuji 6-9 koučovacích sezení s časovým rozestupem jednou za dva až tři týdny. Klient na sobě pracuje i v mezidobí, má nastavené dílčí akční kroky, což je velice důležitá součást celého procesu.

IMG_5661

Na co si dát pozor? Co je varovná kontrolka?

Určitě je potřeba si dát pozor na přísliby zázraků či garance například toho, že klient zázračně rychle dosáhne cíle. Kouč toto slibovat nemůže, protože to nemůže zaručit. Je to práce obou dvou. Je to rovnocenný vztah. Klient zodpovídá za témata a práci na nich. Kouč zodpovídá za koučovací proces. Pokud by kouč sliboval něco, co sám nemůže zaručit, tak bych to bral jako velmi varující prvek a vyhodnotil bych to, že se snaží za každou cenu získat klienta a ve své podstatě mu o něj vůbec nejde.

Ve firmách je čím dál častěji zvykem dopřát zaměstnancům na manažerských pozicích koučink, jako firemní benefit. Má se manažer obávat nebo je to příjemný bonus a jaká jsou případná rizika?

Klient se vůbec nemusí bát. Osobně to vidím jako velmi dobrou příležitost k seberozvoji a k ujasnění si své profesní i osobní cesty, nebo jako impulz k nastavení změn. Pakliže dostává manažer od zaměstnavatele koučink jako benefit, je ideální v rámci hodnotícího rozhovoru stanovit konkrétní cíle, ve kterých by se měl rozvíjet či zlepšovat. Z praxe mohu říci, že se to děje málokdy. Klient dostane devět hodin koučinku a je na něm, co si nechá odkoučovat. Jsou to témata pracovní i osobní.

Doporučil by si koučink i jako čistě motivační benefit? Například ve firmách, kde je jednoduchá struktura a nedá se postupovat v hierarchii, ale i přes to je potřeba zaměstnance motivovat a oceňovat?

Ano, jednoznačně. Koučink nemusíme využívat jen v situacích, kdy něco nefunguje. Naopak, dobrý koučink přináší hluboký a trvalý osobní rozvoj a tam je stále co objevovat a zdokonalovat. Hodně tady záleží na tom, jak se to vysvětlí. Uvedu příklad z mojí praxe.

„Firma věnovala manažerovi koučink jako benefit. Nebylo to, ale správně vysvětleno. Dotyčný to považoval za kritiku své práce a osobní selhání. Měl pocit, že dělá něco špatně. Nicméně přišel. Bylo tedy na mě, abych celou situaci vysvětlil a uvedl vše na pravou míru. Naštěstí se podařilo nastavit koučovací vztah a klient svůj postoj přehodnotil. Chodí dodnes a v jeho pracovním i osobním životě probíhají pozitivní změny.“

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.